God grillafton!

Grillat är godast, det är sen gammalt. Men vet du vad? Att grilla kan vara riktigt gott för klimatet också. Till att börja med ska du lägga grönt på grillen. Att äta vegetariskt är en av de största insatserna du som individ kan göra för vårt klimat.* Därför har vi på Kung Markatta tillsammans med Green Kitchen Stories skapat en vegetarisk grillskola. Här hittar du goda och originella recept som kommer att fresta också den mest envisa köttätare, samt några enkla knep du kan ta till för att göra grillaftonen till en riktigt klimatsmart kväll.

Lektion 1. Vegetariska burgare

Hamburgaren är en riktig grillklassiker och går alldeles utmärkt att göra i en vegetarisk version. Tricket är att få till en riktigt saftig och smakrik burgare som håller ihop på grillen. Det löser du med bland annat rödbeta, havregryn och potatismjöl. Lycka till!

Till receptet Visa filmen

Lektion 2. Torrgrilla grönsaker

Det finns flera olika sätt att grilla grönsaker. De vanligaste är att marinera eller pensla med olja. Att torrgrilla grönsaker är en fiffig metod där du tillsätter marinaden i efterhand. På så sätt behåller grönsakerna sin saftighet och oljan behåller alla sina nyttiga ämnen. Gott och smart!

Till receptet Visa filmen

Så grillar du grönsaker

Trött på torra svampspett, svedda paprikor och lökbitar som trillar genom gallret? Green Kitchen Stories tips hjälper dig att grilla grönsaker!

  1. Grillyta
    Skär grönsakerna så att de får stor grillyta (på längden eller snett) så ramlar de inte ner genom gallret.
  2. Förkoka
    Hårda grönsaker som potatis och rödbetor kan behöva förkokas i några minuter. Halvera sedan och grilla med snittytan på gallret.
  3. Håll ihop
    Lök skärs med fördel i kvartar med änden intakt, så faller de inte isär.
  4. Mindre bitar
    Små grönsaker och lösa bitar kan antingen träs på spett eller läggas på ett mer finmaskigt grillgaller, så att de inte ramlar ner på glöden.
  5. Grilltider
    Exakta grilltider för grönsaker är svåra att ge eftersom många faktorer spelar in, men en tumregel är att det du kan äta rått (paprika, svamp etc) inte är lika beroende av att genomgrillas som exempelvis aubergine och potatis.
  6. Fett är bra
    Fett gör att grönsakerna smakar mer och gör att kroppen tar upp näringsämnena bättre. Pensla gärna grönsakerna med olja före, under och efter grillningen. Om du istället väljer att torrgrilla så adderar du fett efteråt, i form av marinad eller dressing. (Se filmen lektion 2 ”Torrgrilla grönsaker”.)
  7. Tillbehör
    Du kan också tillsätta fett i efterhand genom exempelvis avokado, såser och ost. Tillbehör gör underverk! Det är mixen av något kallt och krämigt tillsammans med det varma och rostade som blir så gott.

Lektion 3. Grilla sallad

Visste du att man kan grilla sallad? Jo, det är sant – och snabbt går det också. Tillsammans med en dressing och vår goda dijongranola är grillad romansallad ett perfekt tillbehör på grillfesten, vare sig du äter kött eller inte. Smaklig måltid!

Till receptet Visa filmen

Olika grillmetoder

Även om det enklaste sättet – att pensla med lite olja och strö över salt – fungerar för de flesta grönsaker, finns det flera metoder för att framhäva olika smaker och effekter.

  1. Glaze
    En glaze är en tjockare, oftast lite söt sås, som lägger sig på grönsakerna och ger dem en karamelliserad yta. Kan penslas på kort tid innan grillning. Passar bra för exempelvis blomkålskotletter.
  2. Marinad
    En marinad används för att få smakerna att tränga in i det som ska grillas. Marinera i minst 20 minuter, men gärna längre. Tofu passar bra att marinera eftersom den lätt suger upp andra smaker.
  3. Torrgrilla
    Lägg grönsakerna på grillen utan olja eller marinad. När de fått grillränder och blivit lagom tillagade, vänder du dem i en dressing. Då suger de effektivt åt sig av smakerna och alla näringsämnen i oljan bevaras. Använd gärna Kung Markatta Olivolja Extra Virgin och en vinäger med mycket smak.
  4. Rimma
    Precis som man kan salta kött för att det ska bli mörare innan grillning, kan metoden användas på grönsaker. Tjockare bladgrönsaker som kål kan med fördel rimmas med salt för att luckras upp innan de grillas.

Lektion 4. Grilla flatbread

Det kan vara svårt att variera sig vid grillen, det gäller både köttätare och vegetarianer. Därför vill vi tipsa dig om grillade flatbread! De är lätta att laga, godare än pizza och du kan toppa med precis vad du vill. Här lär du dig att svänga ihop grillkvällens stora succé. Mums!

Till receptet Visa filmen

Grilla som en klimatarian

Att grilla som en klimatarian går främst ut på att tänka klimatsmart när det gäller vad du lägger på grillen men även hur du grillar. Det innebär exempelvis att välja vegetariskt och grönsaker efter säsong, samt att grilla på ett miljövänligt sätt.

Vill du grilla som en klimatarian lägger du grönt på grillen och följer de här enkla tipsen. Lycka till!

  1. Välj rätt grill
    Gasolen i Gasolgrillar avger vid förbränning koldioxid. Inte bra för klimatet! Engångsgrillar innehåller paraffin som också avger koldioxid. Dessutom är aluminiumformen dålig för miljön. Välj klotgrill eller elgrill!
  2. Välj rätt kol
    Det finns bra och dålig grillkol. Den dåliga grillkolen kan innehålla skadliga ämnen och farliga tillsatser. Den bra grillkolen är märkt med FSC eller SIS och är snäll mot miljön. Välj den!
  3. Skippa tändvätskan
    Precis som engångsgrillen innehåller tändvätska paraffin. Usch. Använd istället eltändare, skorstenständare eller tändpapper. Det går lika precis lika bra utan tändvätska (men kräver kanske lite mer tålamod).
  4. Gör rent efter dig
    Undvik kemikalier när du gör rent grillen. Använd en stålborste. Kolresterna källsorteras som brännbart – lätt att komma ihåg, eller hur?

Tofupoké bowl

Den hawaiianska rätten Poké bowl har blivit riktig trendmat. Vanligtvis görs den med ris och marinerad fisk, men det är minst lika gott med en välmarinerad grillad tofu som serveras tillsammans med saftig vattenmelon, ris och grönsaker.

Till receptet

Blomkålskotletter med jordgubbs­tabbouleh

Blomkål är en utmärkt grönsak att grilla då den både blir mjuk och smakrik men samtidigt lite tuggig. Genom att skära den i kotletter och pensla med en glaze blir den en härlig huvudrätt. Servera med en sötsyrlig och örtig jordgubbstabbouleh och tahinisås för en komplett middag.

Till receptet