Meny

Klimatsmart grillskola ska få svenskarna grönare vid grillen

Klimatsmart grillskola ska få svenskarna grönare vid grillen

Kunskap om vegetarisk grillning är nyckeln till att få fler att välja grönt även när det är sommar och grilltider. Därför lanserar nu Kung Markatta en klimatsmart grillskola, fylld med kunskap och inspiration. Alla tips och recept är framtagna av Malin Persson.

Att minska sin köttkonsumtion är en av de största klimatinsatserna man kan göra som privatperson. Och även om intresset för vegetarisk kost ökar, så väljer många fortfarande kött när det är läge att ta fram grillen.

Kung Markatta som vill hjälpa fler att äta hållbart och ekologiskt lanserar nu en klimatsmart grillskola, fylld av inspiration och tips för att få fler att bli grönare vid grillen. Alla tips och recept är framtagna av Malin Persson, programledare för Trädgårdstider på SVT och bloggare på Elle.

"Hoppas många fler blir grönare vid grillen"

Kung Markatta har över 260 ekologiska produkter i sitt sortiment. Kung Markatta arbetar även med Fairtrade och klimatkompenserade transporter.

- Kung Markatta står för den riktigt goda maten, det vill säga mat som både smakar gott och gör gott. Det går att grilla fantastiskt gott utan kött, och nu hoppas vi att många fler väljer att bli grönare vid grillen.

Maria Andersson, brand manager Kung Markatta

Jag ser bara fördelar med att äta vegetarisk mat. Äta grönt gör inte bara kroppen och miljön glad, utan även plånboken.

Malin Persson, programledare och bloggare

Alla recept finns på kungmarkatta.se/grillskolan där det även finns möjlighet att testa sina gröna färdigheter i ett quiz och vinna fina priser.

För mer information, kontakta:

Maria Andersson, Brand Manager Kung Markatta, Midsona Sverige AB

0705 98 77 71

maria.andersson@midsona.se

Kung Markatta och Green Kitchen Stories tar fram klimatsmarta recept för att minska matsvinnet.

Kung Markatta och Green Kitchen Stories tar fram klimatsmarta recept för att minska matsvinnet.

Med kampanjen ”Sluta kasta mat” hoppas Kung Markatta hjälpa människor i Sverige att minska andelen mat som slängs i soporna varje år. Förutom en informationskampanj i tidningar och på webben så har de populära matinspiratörerna Green Kitchen Stories bidragit med smarta och inspirerande recept på måltider som enkelt kan förvandlas till en ny rätt nästa dag.

Cirka en tredjedel av den globala matproduktionen går till spillo varje år. Bara i Sverige motsvarar matsvinnet utsläppet av växthusgaser från 200.000 bilar varje år. *

  • Vi på Kung Markatta har alltid verkat för mat som är god i flera bemärkelser, mat som inte bara smakar gott utan som också är bra för miljö, människa och klimat. Alla våra produkter är ekologiska. Vi vill nu inspirera och uppmuntra människor att tänka lite längre när de går och handlar i affären. Middagen ska såklart smaka gott, men kan man även bidra till att minska matsvinnet så blir det riktigt gott menar Maria Andersson, Brand Manager på Kung Markatta.

Alla recepten och tips på hur man som konsument kan bidra till att minska sin del av matsvinnet finns på kampanjsajten www.kungmarkatta.se/slutakastamat. Innehållet har tagits fram i samarbete med Green Kitchen Stories.

  • Ät middag till Lunch! Genom att tänka i två steg när man lagar mat kan man på ett enkelt och gott sätt bidra till att minska matsvinnet säger David Frenkiel kock, fotograf och en av grundarna till Green Kitchen Stories.

En tävling har också utlysts där konsumenterna kan bidra med sina bästa (kli)mat hacks. Även dessa kommer att publiceras på kampanjsidan.

För mer information, kontakta:

Maria Andersson, Brand Manager Kung Markatta, 0705 98 77 71, maria.andersson@midsona.se

Alla kategorier

Arkiv

Kung Markatta på Twitter

Kung Markatta på Facebook