Meny

Kung Markatta lanserar japanska ekologiska nyheter

Kung Markatta lanserar japanska ekologiska nyheter

Under hösten tar Kung Markatta det japanska köket ett steg närmare Sverige genom lansering av bland annat Äkta Japansk Tamari, två varianter av Miso samt Silkestofu.

"Det japanska köket har haft ett uppsving och upptäcks av allt fler personer. De flesta av de japanska produkter vi lanserar nu har mycket umamismak och kan användas till traditionella japanska rätter, men även för att förnya rätter som vi lagar mer frekvent. Mison är till exempel en riktig smakförhöjare i soppor och silkestofun kan ersätta mejeriprodukter i efterrätter och smoothies," säger Maria Andersson, Brand Manager på Kung Markatta.

Att producera smaksättarna enligt traditionell japansk metod innebär att många aktiva enzymer, proteiner och fibrer bibehålls.

"Vår Rårismiso tillverkas enligt äkta traditionell japansk metod, där hela sojabönor fermenteras under lång tid tillsammans med Koji, som är en slags svampkultur. Den är opastöriserad vilket gör att den innehåller aktiva enzymer samt protein och fibrer," berättar Ingrid Herdmo, Product Innovation Manager på Kung Markatta.

I det japanska sortimentet kommer miso i två varianter, en Rårismiso och en Vit Miso. Till detta lanseras Silkestofu, Äkta Japansk Tamari och Svarta Sesamfrön.

Utöver det japanska sortimentet lanserar Kung Markatta även en Sambal oelek. Nyheterna beräknas finnas i välsorterade livsmedelsbutiker inom dagligvaruhandeln i slutet av september.

Kontakta Maria för info om produkter och bilder för varumärket Kung Markatta.
Maria Andersson
Brand Manager Kung Markatta
Kung Markatta
maria.andersson@midsona.se
070-598 77 71

 

Alla kategorier

Arkiv

Kung Markatta på Twitter

Kung Markatta på Facebook