Meny

Snacka om innovation

Vi drivs av nyfikenhet. Ingenting får igång oss som en ny spännande råvara, en oprövad smakkombination eller en helt ny produktionsmetod. Genom att utmana oss själva blir vi hela tiden bättre.

Vår innovationslusta har tagit oss flera varv runt jorden. Vi besöker mässor världen över för att upptäcka och smaka oss fram till de senaste trenderna inom ekologisk mat. Men det har flera gånger även varit tips och efterfrågan från konsumenter i t.ex. sociala medier som leder fram till en lansering. Som våra opastöriserade oliver – unika i sitt slag då de inte ligger i någon konserveringsvätska.

Som innovatörer driver vi mattrenderna framåt.

Vi var till exempel först i Sverige med ekologisk Ghee. Det är ett klarat ekologiskt smör som får en rik karamellnötig smak genom långsam uppvärmning. Då allt vatten kokat bort tål det höga temperaturer och passar perfekt till stekning och fritering. Ghee har använts i det indiska köket i tusentals år men har på senare år blivit alltmer populärt även i vår västerländska kokkonst. 

Vår ekologiska Umamibuljong, som fått sin karaktäristiska smak från bland annat selleri, tomat och misopasta, är ett annat exempel på produkt som inte fanns på marknaden innan vi lanserade den.

Före vår tid

I vår iver att vara först med det allra senaste har vi faktiskt ibland varit lite för snabba. Som när vi lanserade Quinoa redan i början av 80-talet. Ingen förstod hur de små sydamerikanska fröna skulle användas och det slutade med att vi fick pausa den produkten i vårt sortiment under några år, tills den svenska marknaden var redo. Idag är Quinoa en vanlig och uppskattad ingrediens i sallader och som substitut till ris och couscous.

Förpackningsinnovation

Men det är inte bara inom mat och smaker som vi är innovatörer. Vi strävar också efter att produktionsmetoder och förpackningar ska stämma överens med vår filosofi. Ett exempel är att vi sedan 2015 bara använder konservburkar som är fria från bisfenol. Ett stort framsteg tycker vi!